---

You are here

 

 

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!”

Implementarea și integrarea sistemelor ITS pe Autostrada A3 Târgu Mureș – Nădășelu

COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., în calitate de Beneficiar al finanțării și MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCURII, în calitate de coordonator de reforme și/sau investiții pentru Planul național de redresare si reziliență, au convenit în data de 12.09.2024, încheierea Contractului de Finanțare nr.59 pentru proiectul „Implementarea și integrarea sistemelor ITS pe Autostrada A3 Târgu Mureș – Nădășelu” în vederea acordării finanțării prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Pilonul 1 – Tranzitia spre o economie verde, Componenta C 4. Transport sustenabil, Reforma R1 - Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră/Investitia I3 - Dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe rețeaua TEN-T, taxarea rutieră, managementul traficului și siguranța rutieră.

Obiectivul general ale proiectului: dotarea cu sisteme ITS  se va face astfel:

  • Sectorul de autostradă A3 Tg. Mureș – Ogra, este compus din 2 loturi (Tg. Mureș - Ungheni lot 1, Ungheni - Ogra lot 2) cu o lungime de aproximativ 15 km de autostradă la care se adaugă drumul de legătură de aproximativ 5 km;
  • Autostrada continuă pe o distanță de aproximativ 37 km, de la Ogra la Câmpia Turzii. Acest sector este împărțit în 3 loturi, acestea fiind: lot 1 Ogra – Iernut; lot 2 Iernut – Chețani; lot 3 Chețani – Câmpia Turzii. Pe acest sector de autostradă, sistemele ITS sunt instalate și în curs de instalare, dar nu sunt integrate într-un  Centru de Monitorizare și Informare (CMI).
  • Secțiunea 2B: A3 Câmpia Turzii – Gilău, cu o lungime de 52 km, este în fază operațională, precum și drumul de acces de la Pod Gilău către CMI Gilău. Pe cei 52 de km nu a fost prevăzută nici canalizație, nici fibră optică necesară comunicației, nici echipamentele ITS necesare, acestea (după instalare) trebuind să fie conectate la CMI Gilău și alimentate cu energie electrică;
  • Sectorul Gilău – Nădășelu, cu o lungime de 8,7 km, la care se adaugă și Podul Gilău (total 9,6 km), este dotat cu sisteme ITS dar neconectate la CMI Gilău;
  • În momentul de față, în cadrul Centrului de Întreținere și Coordonare Gilău nu există Centru de Monitorizare și Informare (CMI). Realizarea Centrului de Monitorizare și Informare (atât din punct de vedere al realizării documentației tehnice, cât și din cel al realizării lui) din cadrul Centrului de Întreținere și Coordonare de la Gilău (CIC Gilău), care să țină cont de conectarea, în vederea gestionării, a tuturor echipamentelor ITS instalate/ neinstalate  încă/ în curs de instalare, de pe toată secțiunea de autostradă A3, cuprinsă între Tg. Mureș și Tunelul Meseș, face parte din obiectul acestui contract.

Valoarea totală a  proiectului este de 76.158.586,58 lei din care valoarea fondurilor europene aferente PNRR este de  62.273.061,33 lei, cofinanțarea națională reprezintă 1.725.750,92 lei și TVA aferent reprezintă 12.159.774,33 lei.

Durata proiectului: Contractul de finanțare intră în vigoare de la data semnării acestuia de către ultima parte și încetează la momentul implementării, în integralitate și conform obligațiilor asumate, a obiectivelor Proiectului, dar nu mai târziu de data de 31.12.2026.

Date de contact:

Cristian PISTOL, Director General CNAIR SA., fax: (+4 021) 312.09.84.